"Pain of mind is worse than pain of body."

Det er som om at jeg er besat.
Besat af dæmoner som kun vil mig ondt.

Jeg tror virkelig at jeg er ved at blive psykisk syg. Spørgsmålet er...
Hvorfor lige mig?

"The chains of habit are too weak to be felt until they are too strong to be broken."


onsdag den 11. januar 2012

Hvorfor lige mig?

HVORFOR?
Hvorfor mig..?
Hvorfor lige mig?


Spørgsmålet har været diskuteret og forsket i lang tid;

Hvorfor får nogle mennesker OCD?

Faktisk er ingen helt sikre på det. Efter de seneste års forskning, antager man at det er en blanding af psykologiske og neurobiologiske årsager. Teorierne er:

Neuroniologisk forklaring:
Undersøgelser har vist at OCD patienter har nedsat aktivitet af signalstoffet Serotonin bestemte steder i hjernen. Dette kan forklare grunden til at SSRI medicin ("lykkepiller") kan påvirke serotonin-flowet og reducere symptomerne. Undersøgelser viser dog kun at serotoninen er påvirket, men man ved ikke noget om hvorfor den er det.
Det er også muligt at have en medfødt sårbarhed for at udvikle OCD. Tvillingeundersøgelser viser at der er en større risiko for at få sygdommen hvis man har en enægget tvilling som har sygdommen end hvis man har en tveægget tvilling med sygdommen. Hvis forældrene har haft eller har OCD er der omkring 10% procent større risiko for selv at få det. Dette betyder dog ikke at man får de samme tvangstanker eller tvangshandlinger som sine forældre.

Psykologisk forklaring: 
OCD begynder ofte tidligt i livet og ved mange er der en ydre årsag til sygdommen som f.eks. at ens forældre er blevet skilt eller man har haft problemer i skolen eller en anden form for krise; måske en forældres eller pårørendes sygdom eller død.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar