"Pain of mind is worse than pain of body."

Det er som om at jeg er besat.
Besat af dæmoner som kun vil mig ondt.

Jeg tror virkelig at jeg er ved at blive psykisk syg. Spørgsmålet er...
Hvorfor lige mig?

"The chains of habit are too weak to be felt until they are too strong to be broken."


mandag den 9. januar 2012

OCD.

Har du nogensinde følt sådan en trang til bare at lade alle dine følelser forsvinde?
Har du nogensinde ikke kunne overleve at leve i dig selv?
Har du nogenisnde været tæt på at opgive håbet og erklære dig skingrende sindssyg?
- Nej?
Men det har jeg. 
  
For jeg lider af 

Inden du læser videre vil jeg gerne vise en test som jeg tog for ca. en halv time siden. Hvis du har LYST, kunne du også lave den. Men det vigtige for mig er at du læser spørgsmålene igennem, ellers bliver det svært for mig ikke at være bekymret over hvilken misfoster du tror jeg er:

Denne test kan udfyldes af klienten selv (over 15 år), men yngre børn bør få testen oplæst. Spørgsmålene vurderes af behandler, men kan bruges vejledende som selv-test.

”Tvangstanker” og ”tvangshandlinger” kan forklares på følgende måde:

”Tvangstanker”
er forstyrrende tanker, ideer, følelser, fantasier, indre billeder eller impulser som opstår i dine tanker uden at du kan slippe dem. Eftersom tvangstankerne medfører ubehag benyttes tvangshandlinger til at mindske dette.

”Tvangshandlinger” er ritualer eller bestemte handlinger, som du føler dig nødsaget til at gøre, selvom du ved, at de er urimelige eller overdrevne. Undertiden forsøger du måske at modstå trangen til at udføre dem, men det kan være helt umuligt. Tvangshandlinger kan være umiddelbart synlige, men kan også være mentale, for eksempel det at tjekke inde i hovedet eller et behov for at gentage bestemte ord for sig selv hver gang man har haft en ubehagelig tanke.

Svar ja, har haft engang eller aldrig i dit hovede:

Smitte/renlighed
1. Jeg bekymrer mig om snavs, smitte, bakterier eller virus.
F.eks.: bange for at få bakterier på sig, eller aids, ved at sidde på bestemte stole, give håndtryk eller tage i dørhåndtag.

2.  Jeg vasker mig overdrevent meget eller på en bestemt måde for at slippe for smitte eller forurening.
F.eks.: vasker hænder mange gange om dagen eller alt for længe efter at have rørt ved eller troet at have rørt ved en beskidt eller forurenet genstand.

Tvangstanker om at skade
3. Jeg er bange for, at jeg kan komme til at skade andre mennesker
F.eks.: frygt for at forgifte andres mad, frygten for at skade spædbørn, frygten for at skubbe nogen ud foran toget, frygten for at forårsage skade ved at give et dårligt råd.

4. Jeg er bange for at et pludseligt indfald skal få mig til at gøre noget, som jeg ikke vil.
F.eks.: frygt for at køre ind i et træ, frygt for at køre nogen over, frygt for at stikke nogen ned med en kniv, frygt for at begå selvmord.

Seksuelle tvangstanker (disse tanker adskiller sig fra almindelige seksuelle fantasier der opleves som behagelige)

5. Jeg har forbudte eller perverse tanker eller indre billeder om sex, som
føles ubehagelige.
F.eks.: seksuelle tanker, som man ikke selv vil have, og som handler om fremmede, børn, familie eller venner.

Tjekkeadfærd
6. Jeg tjekker komfuret eller andre elektriske apparater, at jeg har låst hoveddøren eller at intet er forsvundet
F.eks.: gentagen tjek af dørlås, komfur, el-apparater eller stearinlys inden man går hjemmefra; gentagen tjek af vandhane eller om man har taget sit tøj rigtigt på.

Religion/magi/overtro
7. Jeg bekymrer mig for at vanhellige eller spotte, frygter at forarge Gud. F.eks.: bekymring for blasfemiske tanker, for at udtrykke sig blasfemisk eller for at blive straffet for
dette senere i livet eller efter døden

8. Jeg kan opnå en følelse af at forhindre noget forfærdeligt i at ske (på en overnaturlig måde) ved at gøre, eller ved at undlade at gøre, bestemte ting.
F.eks.: ved at tænke noget bestemt imens lyskontakten bruges, ved at tænke et bestemt ord når telefonen ringer.

Moral og retfærdighed
9. Jeg er overdrevent optaget af, hvad der er rigtigt eller forkert eller moralske spørgsmål.
F.eks.: bekymring for ikke altid at gøre ”det rigtige”, at have løjet eller snydt nogen.

Symmetri/nøjagtighed/orden

10. Jeg har tvangstanker om, at jeg må have en vis orden, symmetrieller, at det skal føles præcis rigtigt (men det er ikke koblet til magisk tænkning).
F.eks.: Bekymres over at papirer og bøger ikke er ordentligt stablet, bekymret for at udregninger eller håndskrift ikke er tilstrækkeligt perfekt eller ”at det ikke vil gå lige op”.

11. Jeg har en trang til at sætte ting i orden eller arrangere mine ting.
F.eks.: tilrette papir og skriveredskaber på skrivebordet eller bøgerne på boghylden, bruger meget tid på at stille ting i ”orden” og bliver oprørt eller vred hvis denne orden forstyrres.

Gentagelse/tælle/opnå følelse af ”helt rigtig”

12. Jeg skal gentage visse handlinger til de føles helt rigtige.
F.eks.: gentage handlinger så som at tænde og slukke apparater, børste håret, gå frem og tilbage over en dørtærskel.

Samle og gemme
13. Jeg hamstrer og gemmer ting
F.eks.: gemme gamle aviser, noter, dåser eller emballage af frygt for at smide noget ud, som man måske vil få brug for på et senere tidspunkt; at tage værdiløse ting med sig fundet på vejen.

Kropslige tvangstanker
14. Jeg tænker overdrevent meget på bestemte dele af kroppen eller er optaget af noget ved mit udseende
F.eks.: bekymret over at ansigtet, øjnene eller en anden del af kroppen er forfærdelig grim trods forsikringer om det modsatte.

Selvskadende adfærd

15. Jeg skader mig selv
F.eks.: river eller piller sig, trækker hud af, skærer sig, banker hovedet ind i væggen

NB: Der kan også være andre tvangstanker/handlinger som ikke står skrevet her.

Test taget fra: Ocdklinikken.dk


Måske har du indset noget om dig selv nu.
Det har jeg, for jeg havde kun ét eneste "aldrig" i mit hovede, da jeg tog testen.
Måske står du tilbage med et åbent spørgsmål der svarer til denne: Fuck, har jeg nu også OCD?!
Men sagen er den at du SAGTENS kan have en eller flere af disse UDEN at gå i behandling eller søge hjælp. For det forholder sig nemlig sådan at: 
ALLE MENNESKER I VERDEN HAR:
OCD!

OCD som oversat betyder: Obsessive Compulsive Disorder (på dansk kaldet: Obsessiv-kompulsiv tilstand. Tidligere betegnet som "tvangsneurose") er en psykisk lidelse (men IKKE psykotisk, idet personen med OCD, erkender at lidelsens tvangs-egenskaber er selvskabt) med tilbagevendende tvangstanker og tvangshandlinger. Hvis man modarbejder tankerne eller handlingerne bliver man angst og føler ubehag, og man kan simpelthen ikke tænke eller fokuserer på andet.
Man kan føle sig så alene og så anderledes end alle andre. Man kan føle sig så unormal, men faktisk er man slet ikke alene og unormal: 2- 3 % af befolkningen rammes nemlig af OCD, hvilket svarer til cirka 100.000 - 150.000 danskere. 

OCD blev opfattet som en relativ sjælden tilstand for ikke mange år tilbage. Men faktisk har man været bekendt med OCD i mange årtier, i hvert fald er symptomer på OCD fundet beskrevet årtier tilbage. Man kan man se symptomer på OCD, helt tilbage til 1600-tallet, hvor William Shakespeare gav sin hovedrolle "Lady Macbeth" tvangshandlinger i sit stykke "Macbeth".
Den øgede fokus og interesse for lidelsen gennem de sidste 10-15 år har afsløret, at OCD er langt mere udbredt og almindelig, end man tidligere troede;
Omkring 50 mio. mennesker på verdensplan er ramt af OCD!  
 - Og jeg er en af dem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar