"Pain of mind is worse than pain of body."

Det er som om at jeg er besat.
Besat af dæmoner som kun vil mig ondt.

Jeg tror virkelig at jeg er ved at blive psykisk syg. Spørgsmålet er...
Hvorfor lige mig?

"The chains of habit are too weak to be felt until they are too strong to be broken."


torsdag den 12. januar 2012

Emnebegrundelse og diskussion.

Emnebegrundelse:
Hvad fik mig til at tage OCD som emne?

- FORDOMMENE. 


Jeg syntes at der er så mange fordomme omkring OCD!
Jeg syntes at folk rynker på næsen, når man snakker om OCD.
Jeg syntes at folk gør grin med OCD.
Jeg syntes at folk gør nar af 'os'. 
Hvorfor?
Fordi OCD er et andet navn for tvangstanker- og handlinger.
Fordi 'tvang' lyder så 'tvunget'. Så ubehageligt. Så voldsomt.

Fordomme har jeg mødt nogle stykker af i gennem de sidste 7 år.
Jeg tror at de fleste fordomme omkring OCD er kommet fordi ingen har kendt noget til lidelsen, og så PLUDSELIG bliver der sendt et DRAMATISK amerikansk program, hvor de SELVFØLGELIG, har taget EKSTREMERNE som lider af OCD og udstillet dem VERDEN OVER!
Og fordi det er SÅ EKSTREMT, bliver folk chokerede og reagerer ved at gøre grin med lidelsen. Mens dem med OCD sidder og tænker: Hvorfor bliver os med OCD udstillet så groft?



Gentofte Hospital fortalte mig at det faktisk var godt at jeg fortalte nogle af mine venner, at jeg havde OCD. Altså, det modsatte af hvad privatklinikken sagde. Og så ville jeg da prøve det. Så jeg fortalte min tætte veninde om OCD og at jeg havde det og idet jeg er færdig med at forklare og fortælle, siger hun: "Nååårh, er det så sådan at du ser syner og hører stemmer?" 
Lige dér droppede jeg at fortælle det til nogen igen. Jeg ville ikke forveksles med en skizofren.
For OCD og skizofreni er to vidt forskellige lidelser.

En jeg kender har ligefrem sagt at tvangstanker er klamt... Så sidder man dér og ved ikke om man skal gøre personen flov, ved at stå frem eller om man vil lade være med at risikere at folk bagefter vil tænke dømmende tanker om en.

Men det viste sig senere, at det at fortælle det til nogen, hjalp mig og fik mig til at føle mig mere 'normal'. Det var rart ikke at skulle gå og holde på en hemmelighed om sig selv, når det påvirker ens hverdag så meget som OCD har påvirket mig.


Diskussion:

Men hvorfor kender ingen af mine venner til OCD?
Hvorfor bliver man ikke mere oplyst om OCD?
Jeg syntes at det burde være lovpligtigt, at skolepsykologen hvert år tjekkede, om der var nogle af
eleverne, som lider af OCD eller en anden psykisk lidelse.
Hvorfor tager man ikke mere hånd om det, end man gør, når man ved at der er så mange som går og holder det skjult, fordi de er bange for reaktionerne?
Hvis det nu blev vist at det var normalt, så ville folk stå frem og få hjælp. Jeg ved selv, at hvis man ikke får hjælp, ødelægger man sig selv inden i, og en normal fungerende hverdag kommer til at ligge meget fjernt!
Hvorfor? - Hvorfor skal 'vi' overses og alle andre psykiske lidelser skal der tages hånd om..?

Umiddelbart ville man sige at det var fordi at det er relativt nyt at OCD er blevet en 'almindelig' diagnose. Men hvad er relativt? Er 15 år ikke nok til at kunne oplyse samfundet om denne lidelse?
Eller er det simpelthen fordi at man ikke har taget Obsessiv Compulsive Disorder alvorligt nok?

Jeg syntes at staten skulle sætte flere penge til side til OCD-ramte, da jeg ikke syntes at der er nok hjælp at hente og opmærksomhed omkring denne lidelse. Dansk politik skal påvirkes så de får den rette forståelse for og anerkendelse af OCD-ramte og kan støtte dem og tilbyde dem relevant behandling. OCD fylder ligeså meget i ens hverdag, som skizofreni, anoreksi og maniodepressivitet!

Dermed syntes jeg også at der skal sættes mere fokus på plakater på skoler og brochure, og evt. Facebook-reklamer. For på den måde, tror jeg, at OCD vil blive accepteret og respekteret, fordi der er blevet oplyst om OCD og hvad OCD går ud på og at det ikke er en 'skjult' lidelse.

Samt syntes jeg at der skulle oprettes en kontakt-side for unge med OCD, så de har et fællesskab og kan støtte hinanden, lære af hinanden og få venner som ved hvad det handler om og kan fortstå en, akkurat ligesom Facebook eller anden social webside; for det er vigtigt for unge mennesker ikke at være alene!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar